تومور مغزی چیست؟
نوشته شده توسط : محدثه

 

بدن از بسیاری از انواع سلول‌ها تشکیل شده است. هر نوع سلول دارای عملکردی خاص است. اکثر سلول‌های بدن رشد می‌کنند و سپس به شکل منظم تقسیم می‌شوند تا سلول‌های جدیدی ایجاد کنند، زیرا برای سالم و درست کار کردن بدن به این سلول‌ها نیاز است. هنگامی که سلول‌ها توانایی کنترل رشد خود را از دست می‌دهند، بیش از حد و بدون نظم تقسیم می‌شوند. سلول‌های اضافی یک توده بافتی به نام تومور را تشکیل می‌دهند. تومورها خوش خیم یا بدخیم هستند.

تومورهای خوش خیم مغز 

تومورهای خوش خیم مغز شامل سلولهای سرطانی نیستند. معمولاً این تومورها می‌توانند برداشته شوند و احتمالاً عود نخواهند کرد. تومورهای خوش خیم مغز مرزهای شفافی دارند. اگر چه این تومورها به بافت‌های اطراف حمله نمی‌کنند، اما می‌توانند روی مناطق حساس مغز فشار وارد کرده و علایمی را ایجاد کنند.

تومورهای بدخیم مغز 

تومورهای بدخیم مغز شامل سلولهای سرطانی هستند. این تومورها در وظایف حیاتی مغز تداخل کرده و تهدید کننده زندگی هستند. تومورهای بدخیم مغز معمولاً به سرعت رشد می‌کنند و افزایش یافته و یا به بافت اطراف خود حمله می‌کنند. مانند یک گیاه، این تومورها ممکن است “ریشه‌هایی” را که به بافت سالم مغز وارد شده و رشد می‌کنند، ایجاد کنند. اگر تومور بدخیم باقی بماند و ریشه ایجاد نکند، گفته می‌شود که انکپسوله شده است. هنگامی که یک تومور خوش خیم دیگر در ناحیه حیاتی مغز قرار دارد و باعث اختلال در عملکرد حیاتی می‌شود، ممکن است بدخیم در نظر گرفته شود (حتی اگر در آن سلول‌های سرطانی وجود نداشته باشند).

آناتومی مغز

مغز از سه قسمت اصلی تشکیل شده است: مخ، مخچه و ساقهٔ مغز. مننژها که مغز را احاطه کرده‌اند، همچنین بخشی از مغز محسوب می‌شوند.

مخ 

مخ بزرگترین بخش مغز است. مخ شامل دو نیمکره مغزی در هر طرف مغز است که هر یک طرف مقابل بدن را کنترل می‌کند. مخ به ۴ لوب تقسیم می‌شود که در هر یک از آن‌ها عملکردهای خاصی رخ می‌دهد:

  1. لوب فرونتال، استدلال، احساسات، حل مسئله، بیان گفتار و حرکت را کنترل می‌کند
  2. لوب پاریتال احساس لمس را کنترل می‌کند، مانند فشار، درد و درجه حرارت. همچنین قسمت‌هایی از گفتار، جهت گیری فضایی بصری و محاسبه را کنترل می‌کند
  3. لوب تمپورال به کنترل حافظه، حواس ویژه مانند شنوایی و توانایی درک گفتار یا کلمات نوشته شده می‌پردازد
  4. لوب اوسیپیتال دید را کنترل می‌کند

مخچه 

مخچه در پشت قسمت مغز زیر مخ قرار دارد. مخچه مسئول هماهنگی و تعادل و کنترل عملکرد در یک طرف بدن است.

ساقه مغز

ساقهٔ مغز قسمتی از مغز است که به نخاع و مخچه متصل است. ساقهٔ مغز عملکردهای غیر انتخابی برای ضروری برای زندگی، مانند ضربان قلب و تنفس را کنترل می‌کند. پیام‌ها برای عملکرد کنترل شده توسط مغز و مخچه از طریق ساقهٔ مغز به بدن منتقل می‌شوند.

مننژها

مننژها غشاهایی هستند که مغز و نخاع را احاطه کرده و محافظت می‌کنند. ۳ لایه مننژ وجود دارد که به نام‌های دورامتر، آراکنویید و پیامتر شناخته می‌شوند. مایع مغزی نخاعی در نزدیکی مرکز مغز، در بطن‌های جانبی ساخته می‌شود. مایع مغزی نخاعی در اطراف مغز و نخاع بین لایه‌های آراکنویید و پیامتر گردش می‌کند.

 





:: بازدید از این مطلب : 35
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : سه شنبه 8 اسفند 1402 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: